Omstrukturera leveransorganisation, ny riktning inför framtida satsning
Börsnoterat installationsföretag med 17 000 anställda varav 4000 i Sverige. Företaget levererar både större projekt, kontraktsbundna driftentreprenader samt löpande teknisk service och underhåll till industri och fastighetssektorn. Det södra distrikt hade en längre tid haft en negativ utveckling till följd av projekt som misslyckats ekonomiskt och en mycket turbulent situation i organisationen.
Uppdraget var först att som interim marknadsområdeschef ta ett fast grepp om organisationen och förhindra en okontrollerad situation under tiden man rekryterade en ny chef. Snart ändrades uppdraget till att istället föreslå mer radikala åtgärder och göra enheten långsiktigt stabil och lönsam. Under förändringen var det nödvändigt att aktivt säkra utvalda kunder och kontrakt.
Därefter anpassades organisationen drastiskt för att hitta tillbaka till en lönsam kärna med rätt kompetens och kundbas. Processen innebar omfattande förhandlingar och aktiviteter tillsammans med fackliga organisationer samt avveckling av hela organisationsdelar genom försäljning. Lokaler anpassades till nya förutsättningar. Slutligen slogs den reducerade enheten samman med en närliggande enhet och ledarskapet kunde lämnas över på ett strukturerat sätt.
Uppdraget varade 10 månader. Efter ytterligare 3 månader var enheten en av bolagets högpresterare och lyftes fram av koncernledningen som en mycket lyckad turnaroundresa.
8 månader senare fick jag ett nytt uppdrag för samma företag, nu med ansvar för västra Sverige. Uppdraget var att vända en turbulent situation med avhopp och förluster till en stabil utveckling. Uppdraget blev förlängt två gånger och efter 12 månader lämnade jag tillbaka enheten till en intern rekrytering. Resultatet var en förflyttning från företagets bottenlista (förlust) till en lönsamhet på 12% samtidigt som vi anställde över 20 nya medarbetare till enheten.