Omstrukturering kundservice och aktiv försäljning i en turnaroundorganisation


Börsnoterat rederi inom container och bulktrafik med anpassade dörr-till-dörr logistiktjänster i norra Europa. Företaget tappade volymer från dominerande kunder och behövde anpassa linjenät och kundstruktur till nya förutsättningar. I den processen blev en nyckelperson hastigt sjukskriven. Uppdrag var att som CCO (Chief Commercial Officer) fånga upp personalen i ett turbulent läge. Därefter ta fram en plan för accelererad försäljning och samtidigt drastiskt sänka kostnaderna för kundservice och administration.

Under projektets gång utformades en ny key account modell med aktiv säljledning som på kort tid ökade omsättningen 11% i det valda segmentet. Kapaciteten i linjenätet anpassades tillsammans med operations.

Kundservice centraliserades till huvudkontoret med följden att tre lokalkontor avvecklades. Hälften av personalstyrkan lämnade företaget under arbetets gång. Under förändringen var det viktigt att säkra befintliga processer och IT-system samtidigt som de behövde anpassas till att klara en central arbetsmodell. Projektet genomfördes med mycket tighta tidsramar och stort fokus på löpande finansiering.
I takt med att resultaten stabiliserades renodlades de olika verksamheterna mot en möjlig försäljning vilket också skedde under den efterföljande 12 månadersperioden.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google